Sok ragyogás és tiszta gyönyörűség
Lángoljon föl a feltételekhez kötött létezésben,
Mely eredendően teljes
és tömörült fényként jelenik meg,
Lévén gyönyörteli egységtermészetű üresség.
E jógát a Tiszta Fény Jógájának nevezzük. Az ősi kettősségmentes hagyományok szerint, a világegyetem alkotóeleme az öt erő, az öt energia. Ez megtalálható a tibeti, hindu, egyiptomi, görög, kínai és az indián kultúrákban is, habár a különböző kultúrákban különböző nevekkel illetik. Ebből a fényből áll a buddhaság állapota és a szenvedés világa is. Ezt a fényszerűséget tapasztalva a kettősségmentes állapotban tartózkodunk, ugyanis magunk és az univerzum, vagyis a belső és külső világegyetem fényszerűségét csak a pillanatban tartózkodva tudjuk tapasztalni. E fényszerűség olyan, mint az álom, mert megfoghatatlan, beazonosíthatatlan káprázat. A tibeti hagyományban használt kifejezés a "tiszta fény". A tiszta a világegyetem eredendő tisztasága, és a fény az önkéntelen tökéletessége, a tiszta a határtalan térre utal, a fény a teret betöltő összes megnyilvánulásra, és ezt a tiszta fényt fejezi ki az öt fényenergia. Minden ennek az öt fényenergiának a megnyilvánulása, anyagi és tudati szinten is. Ezen kívül nincs semmi.
Az álom az alvás jógái Tibet nagy spirituális mestereinek, jógijainak egyik fő gyakorlata. Miért? A tibeti jógik a megvilágosodás eléréséért gyakoroltak és gyakorolnak, hogy így minden lény javára válhassanak. Ezek a jógik úgy gondolják, hogy minél több időt töltenek gyakorlással, jógával, vagyis meditációval, annál gyorsabban „elérhetik” a megvilágosodást. Az „elérhetik” azért nem helyes, mivel nincs mit elérni, már eleve megvilágosodottak vagyunk, de ha nem tartózkodunk a pillanatban, hanem egyszerre többféle dolgot cselekszünk, egyikre sem figyelve, nem tapasztaljuk megvilágosodott mivoltunkat. A meditációs gyakorlatok segítenek, hogy mindig tudatosak maradjunk a pillanatban, akár formálisan gyakorlunk, akár nem. Így életünk minden pillanata gyakorlássá válik, „formális és nem-formális meditációvá”. Igen ám, de ha nem tudunk alvásunk alatt, álmunkban tudatosak maradni, hogyan tudnánk akkor is gyakorolni, hogyan tudnánk akkor is a pillanatban tartózkodni?
Az álom és az alvás jógáival megtanuljuk, hogyan tudunk álmunkban tudatosak lenni, és így tetszésünk szerint gyakorolhatunk az álmainkkal. Ne tévesszük össze az álomjógát az álomfejtéssel. Ez utóbbit a tibetiek kulturális jellegűnek tartják. Az alvás jógájával, vagyis a tiszta fény jógájával megtapasztaljuk legbelső lényegiségünket, mely a ’buddhatermészetünk’, mely azonos minden lényben, és a világegyetem legfinomabb lényegisége is. E lényegiségünk megtapasztalásával, vele azonosulva, félelemmentessé válunk, hisz e lerombolhatatlan természetünknek nem tud semmi sem ártani. Ez nem kevés dolog, hisz életünk minden cselekedete a félelemből táplálkozik. Mindent próbálunk megragadni, ami – úgy gondoljuk – „énünket” táplálja, és mindent el akarunk távolítani, ami veszélyezteti azt. Gondoljuk el, hogy mily vicces e hozzáállás, hisz ez az „én” nem létezik sehol. E lényegiség megtapasztalása által ezt megértjük.
A belső energiáink egyensúlyba hozataláért fizikai jógagyakorlatokat végzünk, melyek a kedvező tudatállapotunk létrehozását segítik. E gyakorlatok is a bennünket és a világegyetemet alkotó öt elem megtapasztalásán alapulnak.
Természetesen, az álom és alvás jógája által, a bennünk lévő tudati lenyomatok felszabadításával, egészen másképp fogjuk tapasztalni ébrenléti állapotunkat is. Az ébrenléti állapot és az alvás állapota közötti különbség eltűnik, és az egész világot saját víziónknak tudjuk tekinteni, „felébredünk”.
A tiszta fény jógája tartalmazza az energiameditációkat és a halálmeditációkat Az energiameditációk során a középső csatornával, energiaközpontokkal, színekkel végzünk gyakorlatokat, hogy finomabb energiánkat tapasztaljuk, és energiarendszerünket egyensúlyba hozzuk. Az egyik ilyen gyakorlat például a belső hő gyakorlata, mely tummo néven a tibeti jógik körében igen népszerű. Ennek egyszerű, mindenki számára könnyen alkalmazható formáját is gyakoroljuk.
A halálmeditáció a halál folyamatának követése. A nyugati kultúrában is ismert, hogy a halálból visszahozott személyek bizonyos fényességet tapasztaltak. Miért? Halálunk folyamatában a minket és a világegyetemet alkotó elemek egymásba olvadnak, ezt tapasztaljuk. Sorban tapasztaljuk a föld, víz, tűz, levegő elemek felolvadásának folyamatát, elérve a tér elem tiszta fényéhez. E meditáció által, így szintén megtapasztalhatjuk a fentebb már említett lényegiséget. A halál folyamata és naponta elalvásunk folyamata azonos, és a gyakorlás által e folyamatot is megtanuljuk lekövetni.
A tiszta fény jógájával megértjük, hogy a világ olyan, mint az álom, a mágikus show, az optikai káprázat, a délibáb, a hold tükröződése a vízben, a visszhang, a gandharvák városa, a kísértet, a mozgókép és a hologram. A víziókat, látomásokat két csoportra oszthatjuk, de valójában azonosak. Az első, amikor a víziónkról tudjuk, hogy tiszta fény, és így a buddhaság állapotát tapasztaljuk, a második, amikor szilárd valóságnak gondoljuk, és ezért szenvedünk. A két látomás azonban azonos, így a szenvedés világa maga a buddhaság világa, ha fényként érzékeljük, mert ez a valóság. Így a tiszta fény jógája szebbé teszi életünket, és végső soron a megvilágosodáshoz vezet.
A test, beszéd és tudat mindhárom szintjével gyakorlatokat végzünk a tiszta fény e belső ösvényén létrejövő gondolatmenteség, világosság, gyönyör és együttérzés megtapasztalásáért és állandóvá tételéért, hogy minden lénnyel együtt megvalósítsuk életünk célját.
E témához tartozó gyakorlatok:
1. Az öt erő egyensúlyba hozásának fizikai jógája – cá-lung (nádi-prána)
2. Az elalvás jógája és az ébredés jógája
3. Az álomjóga és a tiszta fény jógája
4. A földelem határtalan stabilitásának tapasztalása
5. A vízelem határtalan egyensúlyának tapasztalása
6. A tűzelem határtalan gyönyörének tapasztalása: a belső hő gyakorlata (tummo)
7. Levegőelem határtalan aktivitásának tapasztalása
8. A térelem határtalanságának és beazonosíthatatlanságának tapasztalása
9. A halál folyamatának meditációja, az elemek egymásba olvadása: a tiszta fény
10. Mandalameditáció, a világegyetem megélése az öt elemként, a külső és belső egységeként
11. Az OM ÁH HUM gyémántlégzés és a belső hő gyönyörének tapasztalása
12. A tudat természetének meditációja
13. Az Á hang meditációja
14. A lényegi csepp meditációja
Minden hétfőn 18. 00-20.00. óra és szerdán 19.00-21.00 óra között.
Helyszín: Budapest, VI. ker. Podmaniczky utca 65. Virág kapucsengő.